معرفی انواع زیراندازها و نحوه استفاده صحیح از آنها برای جلوگیری از نفوذ آب به چادر
نوشته شده توسط : نیلوفر نصیری
زیرانداز داخل چادر
اغلب چادرهای دو پوش، آسیب پذیری کمی در مقابل باران دارند که هم به جنس پارچه ها و هم به دو پوش بودن آن باز می گردد. اما دو پوش بودن فقط مربوط به روی چادر است و زیر چادر تنها یک لایه پارچه است. در چنین شرایطی عموما چادرها از کف مقاومت کمتری در برابر نفوذ آب دارند که باید به شکلی جبران شود. به این منظور طبیعت گردان زیراندازهای مختلفی استفاده می کنند مانند؛ نایلون، زیراندازهای آماده از جنس خود چادر، گونی و...
هر کدام از این زیراندازها مزایا و معایبی دارند که آیتم وار گفته می شود:
 
نایلون:
 
نایلون کاملا ضد آب بوده و در هر ابعادی قابل تهیه است اما به راحتی در اثر تماس با سنگ و اجسام نوک تیز پاره می شود. سنگین است و کثیفی زمین را کاملا به خود جذب می کند که شستشوی آن سخت است.
 
زیرانداز
 
زیرانداز
نایلون به عنوان زیرانداز چادر

زیرانداز داخل چادر

زیراندازهای آماده:
 
سبک است اما به اندازه نایلون ضد آب نیست. به راحتی قابل شستشو است. مشکل عمده این زیراندازها کوچک سایز بودن اغلب آنها است که در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

گونی:
سبک است و در هر ابعادی قابل تهیه و یا دوخت است. تنوع فراوانی در بازار دارد و میتوان هر نوعی با هر مشخصاتی تهیه نمود.
با وجود اینکه چادرهای دوپوش عموما اجازه نفوذ آب باران از قسمت بالا نمی دهند اما اگر در شرایط خاصی مثلا باران بسیار تند و طولانی قرار گرفتید می توان با گذاشتن یک لایه اضافه مانند یک پانچو در فضای مابین دو پوش، احتمال ورود آب را کاهش داد. بهتر است در این حالت پانچو به شکلی به چادر بسته شود زیر دیده شده که ضربه های ناشی از باد بعد از مدت کوتاهی باعث افتادن پانچو می شود.
 
زیرانداز
یک نوع گونی به عنوان زیرانداز چادر

استفاده صحیح از زیرانداز - زیر چادر

اگر یک زیرانداز را به صورت معمولی در زیر چادر قرار دهید تنها هدف کثیف نشدن چادر به وسیله آن محقق می شود. زیرانداز باید از هر طرف چادر حداقل 15 سانتیمتر بزرگتر باشد.
 زیرانداز داخل چادر
بعد از گذاشتن چادر و نصب آن، این 15 سانتی متر به طرف بالا و زیر پوش دوم تا شده تا در صورت بارندگی آب باران اجازه ورود به مابین زیرانداز و کف چادر را پیدا نکند. با تا کردن زیرانداز در صورت بارندگی آب جاری شده به زیر زیرانداز رفته که امکان نفوذ آن کاهش پیدا می کند.
 
زیرانداز
 
زیرانداز
زیر انداز به بین دو لایه تا زده می شود
 
در صورتی که ابعاد زیرانداز شما کوچک است و یا به هر دلیل بین دو لایه نمی ماند می توانید از چند قطعه سنگ یا چوب برای رو به بالا نگه داشتن زیرانداز استفاده کنید.
زیرانداز داخل چادر
زیرانداز
قرار دادن سنگ برای حفظ موقعیت زیرانداز چادر
نکته مهم:

قرار دادن زیر انداز بدون رعایت این نکنه که لبه آن به سمت بالا باید تا بخورد در شرایط بارندگی باعث ورود بیشتر آب به چادر می شود.



:: موضوعات مرتبط: زیرانداز , ,
:: برچسب‌ها: زیرانداز چادر , چادر , کمپ , سفر , تور یک روزه , گردشگری , طبیعت گردی , معرفی انواع زیراندازها و نحوه استفاده صحیح از آنها برای جلوگیری از نفوذ آب به چادر ,
:: بازدید از این مطلب : 1252
|
امتیاز مطلب : 283
|
تعداد امتیازدهندگان : 96
|
مجموع امتیاز : 96
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: